- Blog

JES stadslabo blogt...

27/02
blogfoto

De vorming - Aan de slag met jongeren - komt er opnieuw aan in juni!

Een throwback naar de 2-daagse vorming 'Aan de slag met jongeren' bij JES Antwerpen van 18 en 19 februari. Bedankt voor de grote opkomst!

Op 18 en 19 februari organiseerde de JES Academy opnieuw de 2-daagse vorming ‘Aan de slag met jongeren’. Door het grote aantal inschrijvingen organiseerden we zelfs parallelle sessies!

Heb je zelf interesse om deel te nemen? Schrijf je dan nu in voor de volgende editie op 25 en 26 juni.



Wat mag je verwachten van de opleiding?


De opleiding is bedoeld voor professionals en organisaties die met jongeren in contact komen en ermee aan de slag willen.

Deze opleiding geeft je de nodige kennis, modellen en methoden om zelf toe te passen op jouw werking of persoonlijke manier van werken Aangezien we afwisselen tussen informatieoverdracht, reflectie en een stevige koppeling met de praktijk, is dit geen zweverige maar een actief betrokken training.

De vorming is verdeeld over drie sessies:
Sessie 1: Wat moet ik weten over jongeren?
Sessie 2: Hoe ga ik in interactie met jongeren?
Sessie 3: Hoe versterk ik jongeren?

Meer weten?


Neem snel een kijkje en schrijf je in!


20/02
blogfoto

Ontdek gratis met jouw school Squeeze, een serious game over online identiteit, via Mediawijs!

Heeft jouw school of organisatie honger naar een mediawijze snack? Ontdek Squeeze, onze serious game over online identiteit voor tieners van 10 tot 13 jaar, via een vorming! Mediawijs biedt via het Mediamenu, deze vorming gratis aan.

Wat is Squeeze?


Squeeze is een methode en serious game over online identiteit. Concreet testen tieners van 10 tot 13 jaar oud gedurende een half uur een online-omgeving uit op tablets of laptops. Deze methode laat leerlingen bewust nadenken over hun digitaal burgerschap en op een kritische manier gebruik maken van een online-omgeving. De thema's die daarbij aan bod komen zijn: online privacy, clickbait, cyberpesten, loot boxes en big data. Het multimedialabo van JES Brussels zorgt ervoor dat de game blijft evolueren, zo goed mogelijk werkt en uitdagend blijft!

Boek nu je vorming!


Ismet en Elke, medewerkers bij ons multimedialabo, geven nu gratis vorming die leerkrachten/begeleiders traint om Squeeze zelfstandig in te zetten in de klas.

Vraag nu je gratis vorming aan via Mediawijs!

Meer info? Check Squeeze of stuur een mail.



20/02
blogfoto

Niet voor Klagers: verbeter je schoolbuurt!

Niet voor klagers is een participatief traject van JES Brussels waarbij leerlingen, van de laatste graad Brussels secundair onderwijs, aangemoedigd worden een actieve bijdrage te leveren tot het verbeteren van de eigen schoolbuurt.

Wat? Actief burgerschap!


JES Brussels ondersteunt leerlingen van idee tot uitvoering en laat hen zo eigenaar worden van het sociale of ruimtelijke verbetertraject dat ze uittekenen. Via de praktijk laten we deelnemers kennis maken met alle facetten van actief burgerschap en hoe ze hier zelf mee aan de slag kunnen. Op het einde van het traject komen de leerlingen samen om hun ideeën om te zetten in concrete acties.

Hoe?


In deze testfase gingen we aan de slag met leerlingen van het 6de jaar kantoor van het Sint-Guido Instituut uit Anderlecht.

Samen met de leerlingen gingen we op ontdekking in de schoolbuurt en brachten met behulp van Lomap de positieve en negatieve aspecten in kaart. Deze smartphone-app en fotografietool gaf de leerlingen de kans hun mening te geven over hun schoolbuurt en dit op een leuke en intuïtieve manier. Op basis van de foto’s en de indrukken die werden opgedaan, dachten de leerlingen verder na over wat zij belangrijk vonden en op welke manier ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de eigen schoolbuurt: sensibiliseren of activeren, een petitie of enquête, een ludieke actie … We gaan na welke stappen ondernomen moeten worden om van een idee tot de uitvoering van een resultaatsgerichte actie te komen: hoe stel je een draaiboek op, welke partners zijn er nodig, hoe kom je aan materiaal, welk budget heb je nodig … Vandaag zijn de leerlingen bezig met het verder uitwerken van 3 concrete projecten.

Voor de realisatie van de projecten kregen we een bedrag van 3000 euro, ter beschikking van de Koning Boudewijn Stichting. Hierdoor blijft het traject niet bij een theoretische oefening, maar kunnen de leerlingen hun ideeën ook echt uitvoeren. Een belangrijke meerwaarde en een duidelijk signaal voor de leerlingen dat hun mening van belang is én dat ze door hun handen zelf uit de mouwen te steken een verschil kunnen maken!

Ook voor JES Brussels is dit een leerproces om samen met jongeren een sterk traject uit te bouwen waarbij jongeren ervaren hoe zij zich kunnen ontpoppen tot een actieve burger.

Ben je leerkracht? Kom te weten wat JES aanbiedt voor scholen!
20/02
blogfoto

Uitnodiging kick-off HOTSPOT op dinsdag 3 maart

Ben je leerkracht of jeugdwerker uit het Gentse en wil je jongeren leren kennis maken met sociale organisaties waar ze terecht kunnen met vragen over verslaving, vrije tijd, seksualiteit & relaties en moeilijke gevoelens zoals angst, stress, verdriet …? Kom dan op 3 maart de serious game HOTSPOT ontdekken!

Wat?


HOTSPOT is een 'serious game' dat ontwikkeld werd door vzw JES in opdracht van Warme Stad Gent. Door het spel te spelen maken jongeren op een leuke, interactieve manier kennis met Gentse sociale organisaties. Ze komen spelenderwijs te weten waar ze terecht komen met een (hulp)vraag.

Samengevat:
- leeftijd: (klas)groepen van 14+ jaar
- 4 thema’s: fit in je hoofd, seksualiteit en relaties, verslaving, vrije tijd
- je krijgt een opdracht bij elk thema, format ‘escape game’
- je probeert alle hotspot-vlammetjes te verzamelen
- duur van het spel: 2u30
- locatie: OverKop Gent
- jongeren leren spelenderwijs waar ze terecht kunnen in Gent met al hun vragen over seks en relaties, vrije tijd, verslaving, .. of waar ze kunnen aankloppen als ze zich niet goed in hun vel voelen.

Deze kick-off is het ideale moment voor een jongerenwerker of leerkracht om een goed beeld te krijgen van het spel!

Programma


11u: ‘Welkom’ - schepen Coddens en schepen Decruynaere
11u20: ‘Over veerkracht’ - Overkop en Warme Stad Gent
11u30: ‘HOTSPOT? Hotspot!’ - JES vzw
11u40: Toonmoment
11u40 – 13u: Infobar voor geïnteresseerde leerkrachten en jeugdwerkers

Kom je ook?


Graag bevestigen voor vrijdag 28 februari door een mailtje te sturen naar Liesbet Van Dycke - vormingswerker bij JES Gent.

Meer weten over HOTSPOT? Neem een kijkje op de website van Stad Gent

19/02
blogfoto

Straathoekwerker Taii deelt zijn verhaal

Taii werkt als straathoekwerker bij JES Brussels. Maar dat was niet van in het begin zo. Hij leerde JES kennen als vrijwilliger, door aan de praat te raken met straathoekwerker Kris. Vandaag zijn we tien jaar later en kent Taii het Sint-Remy park in de wijk Maritiem in Molenbeek, waar hij werkt als straathoekwerker, door en door.

Werken voor JES


"Ik ben begonnen als vrijwilliger bij JES en stond tijdens activiteiten in voor logistieke zaken bv. het installeren van geluidsmateriaal. Ik heb veel aan dat vrijwilligerswerk gehad want ik leerde dingen bij, kon Frans en Nederlands oefenen en kwam op die manier in contact met andere organisaties zoals Recyclart en de Vaartkapen. Ik had op dat moment geen geldig verblijf en kon alle bijdragen goed gebruiken.”

“In 2013 kreeg ik antwoord op mijn regularisatieaanvraag, die ik in 2009 indiende. Binnen drie maanden moest ik van de Dienst Vreemdelingenzaken een arbeidscontract kunnen voorleggen. Toen bood JES mij de kans om aan de slag te gaan als groepswerker. Niet evident om iemand aan te werven zonder geldige verblijfsvergunning, uit het buitenland kwam, zonder specifiek diploma en niet perfect Franstalig of Nederlandstalig is.”

“Als ik spreek met andere organisaties merk ik op dat de meeste straathoekwerkers met twee op pad gaan. Bij ons is dat anders, wij zijn meestal alleen. Er valt voor beide manieren iets te zeggen. Altijd alleen zijn is soms moeilijk, maar het is makkelijker om een vertrouwensband met iemand op te bouwen en diepgaande gesprekken te hebben als je één op één contact hebt. Maar het één sluit het ander niet uit.”



Waarom straathoekwerk?


“Als groepswerker heb ik trappenhallen van de sociale woningen aan ‘de 5 blokken’ opgeknapt met jongeren die veel aandacht nodig hebben, die het niet gewend zijn elke dag op tijd te zijn en niet de beste arbeidsethos hadden. In de wijk Maritiem was er geen straathoekwerker meer. Ik wilde graag veranderen en omdat ik al ervaring had, leek me dat een makkelijke overgang. Voor JES zou dat ook makkelijker zijn dan een hele nieuwe persoon aan te nemen, ik had het idee dat ik een beetje nieuwe energie aan het project kon geven in Maritiem, de groepswerker stond er daar alleen voor.”

“Als groepswerker had ik een goed zicht op wat straathoekwerk is, want ik zag de straathoekwerkers van ons team bezig. Maar in Maritiem was het niet helemaal hetzelfde, ik werkte samen met iemand van de gemeente die van me verwachtte dat ik jongeren naar haar toe leidde om werk te zoeken. Ik heb proberen duidelijk te maken dat straathoekwerk verder gaat dan dat, dat we werken aan een vertrouwensrelatie en dat dit tijd vraagt. Maar ik wilde haar ook tegemoet komen en begon enthousiast mijn visitekaartje uit te delen. Straathoekwerk vraagt tijd om de wijk te observeren, kennis te maken. Die focus op werk is één ingangspoort in het contact met jongeren, maar niet de enige… En zeker niet de belangrijkste.”

“Ondertussen bouwden we met de jongeren zelfs een meisjeswerking uit! We zorgen ervoor dat de dingen blijven vooruitgaan voor de mensen die het Sint-Remy plein wonen en gebruik maken van het park. Als straathoekwerker ga ik de straat op, maar ik zorg ook voor ondersteuning van collega’s. Het is bv. goed als er nog iemand extra aanwezig is tijdens activiteiten, die verantwoordelijk is voor het gebruik van de zaal …”

“Op dit moment ben ik verantwoordelijke van het project in Maritiem en ondersteun ik de groepswerker en de zaalverantwoordelijke. Maar ik blijf ook enkele individuele dossiers opvolgen. Groepswerk, animaties, groepsvormingen, individueel werk, … Het loopt eigenlijk een beetje door elkaar als je samenwerkt. Het draait rond vertrouwen opbouwen. Zo een vertrouwensband opbouwen hangt af van de werkwijze van de werker, iedereen heeft zijn manier, zijn persoonlijkheid, zijn achtergrond. Ik probeer de mensen altijd op hun gemak te stellen zodat we over alles kunnen spreken. Ik doe dit op verschillende plaatsen: bij ons op bureau, op café, tijdens een match, tijdens een bezoek aan diensten …”



Uitdagingen


Jongerencultuur


“Soms is het een moeilijke job, bv. als we niets kunnen veranderen aan de situatie van de jongere omdat het systeem niet werkt of omdat er administratieve blokkades zijn. Het is ook niet makkelijk werken met jongeren als er geen respect is. Daarnaast komen we ook mensen tegen met psychische problemen. Als straathoekwerker moet je de cultuur van de jongeren begrijpen. Zo niet, dan zal je moeilijker connectie kunnen maken.”

“Voor mij is werken in een Nederlandstalige omgeving een rijkdom, die ik met mijn Nederlandstalige collega’s kan delen."

Partners


“Werken met de partners is belangrijk, maar niet altijd gemakkelijk omdat ze soms een andere visie hebben of een andere werkwijze. Maar als we het belang van de jongeren centraal zetten, dan werkt het goed. Het werken met een zaal is nieuw voor ons, we leren elke dag bij. Het is natuurlijk niet onze kerntaak: we moeten nu contracten opstellen, een uurrooster maken, activiteiten voorbereiden, testen hoe de groepen werken, wie aanwezig is, wie niet of de samenwerking goed loopt. De eerste 4 maanden hebben we contacten gelegd met dansgroepen, een boksclub … De activiteiten worden georganiseerd door partnerorganisaties en enkele jongeren uit de wijk.”

Verantwoordelijkheid geven aan jongeren


“Sinds de heraanleg van het park gaat het beter. De door het organiseren van activiteiten is het begrip tussen verschillende gemeenschappen verbeterd. Dit is een werk op lange termijn, een werk van jaren. We blijven inzetten op projecten die jongeren verantwoordelijkheid geven, door hun uit hun dagelijkse context te halen, door buiten de wijk te trekken, door te reizen, werk laten doen, hun waarden bijbrengen als respect voor de ouders en ouderen, hun kennis laten maken met de realiteit, burgerschap bij te brengen. Nu onze ploeg op Maritiem compleet is, zouden we ook wat willen inzetten op wat meer discipline in het gebruik van de zaal, meer vorming geven als animator aan de jongeren van de wijk en nog meer samen werken met partners.”

Ken jij de wijk Maritiem en het Sint-Remy park?





“De mensen die rondhangen in het park zijn vooral Rom, veel mensen van Marokkaanse origine, maar ook enkele Belgobelgen en mensen van Afrikaanse origine. Vooral kleine kinderen en jongeren vinden hun weg naar het park. Veel jongeren zoeken naar een vakantiejob en spreken ons daarop aan. Wij proberen hun dan te helpen via de collega’s van de trajectbegeleiding. Eigenlijk zoeken de trajectbegeleiders naar werk met jongeren vanaf 18 jaar, maar voor ons maken ze al eens een uitzondering. De diensten uit de wijk zijn vaak overbevraagd en de jongeren vinden niet altijd aansluiting. De trajectbegeleiders helpen ons doordat ze contacten hebben met bedrijven en jongeren kunnen doorverwijzen."

Lees ook:


2020-02-27
De vorming - Aan de slag met jongeren - komt er opnieuw aan in juni!
2020-02-20
Ontdek gratis met jouw school Squeeze, een serious game over online identiteit, via Mediawijs!
2020-02-20
Niet voor Klagers: verbeter je schoolbuurt!
2020-02-20
Uitnodiging kick-off HOTSPOT op dinsdag 3 maart
2020-02-19
Straathoekwerker Taii deelt zijn verhaal
2019-10-28
Beleidsmedewerker straathoekwerk Karolien formuleert bedenkingen over recent politiegeweld
2019-10-11
Vrijwilliger en jonge nieuwkomer Osman aan het woord
2019-10-11
Interview met afscheidnemend directeur Patrick Manghelinckx
2019-05-20
Squeeze - Connect, Date, Play, Create
2019-05-14
Aan de slag met jongeren
2019-05-10
Met Joy op de koffie: welkom in een warm nest!
2019-02-20
J´ ai découvert que je n´ai pas besoin du Playstation pour m´ amuser!
2019-01-11
STEAM in de opleidingen van JES Brussel
2018-12-06
Bij JES laten jongeren zien tot wat ze allemaal in staat zijn
2018-10-23
Intro...
2018-10-22
Het ABC van ACB
2018-10-21
Interview met onze medewerkers van het eerste uur
2018-10-19
ACB cijfers
2018-04-26
JES, we hebben een nieuw logo!
2018-04-26
De Waterman wordt JES Sleep Inn
2018-04-25
Fietsvierdaagse voor nieuwkomers wint Gastvrije Award
2018-04-19
Voetbaltoernooi SHOOT! blijft een sterk recept
2018-04-18
Jongeren ontwerpen zitmeubel met buurtbudget
2018-03-01
5.000 m² om maximaal te besteden voor de Brusselaars
2018-02-09
Relaas van een straathoekwerker …
2017-12-05
Compagnons: bruggenbouwers in de Kanaalzone
2017-11-13
J100 in Antwerpen: een plek waar jongeren hun verhaal kwijt kunnen
2017-11-09
Korte Malibranstraat
2017-10-09
Werkpalet zet jongeren op weg naar werk
2017-10-05
NXT: een tussentijdse balans
2017-07-26
Bedenkingen bij het goedgekeurde bijzonder bestemmingsplan Tour & Taxis
2017-05-24
Kinderen Baas
2017-05-05
Dit is hoe onze horeca-instructeur Hilde jongeren warm maakt voor keukenhygiëne en klantenservice
2017-03-28
'Investeren in meisjes is investeren in een sterkere samenleving'
2017-03-27
Aan de slag met NEET's: 'We vertrekken vanuit de sterktes van elke jongere'
2017-03-13
Het gonst in Gent
2017-03-06
Een blik in het leven van een straathoekwerker: dossier Kafka
2017-01-16
Bxl Open View: een digitaal mozaïekverhaal dat Brussel in- en uitademt
2017-01-16
''Ik zie het als mijn plicht om mijn leerlingen uit Rollegem eens te confronteren met een grootstad.''
2016-12-20
Wat wensen kinderen en jongeren voor 2017?
2016-12-08
Column: Van kleverige trappen naar het groene geitenparadijs
2016-11-22
Empowered by JES: onze tips & tricks
2016-10-25
Een sterke stad dankzij een sterk jeugdwerk
2016-10-10
Jongeren besturen zelf hun leerloopbaan dankzij SIM-ME
2016-09-26
"Brussel heeft street talent zat"
2016-09-05
1 jaar arbeidscompetentiebegeleiding voor meisjes: de balans
2016-08-26
Instructrice Sarah: “Geef jongeren het gevoel dat ze echt iets kunnen betekenen.”
2016-06-20
Empowered by JES: Pleinpatrons zorgen voor positieve impact op hun buurt
Zoeken in onze blog